Skip to content

Γενικές Αρχές Μάνατζμεντ – Στρατηγικό Μάνατζμεντ

Σκοπός

Σκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιάσει στους φοιτητές τις θεμελιώδεις έννοιες του μάνατζμεντ των επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό θα αναλυθεί το εσωτερικό περιβάλλον των εταιριών, οι αγορές τους και το μακροοικονομικό περιβάλλον. Έμφαση θα δοθεί στις επιχειρηματικές στρατηγικές και στις διαδικασίες αναδιοργάνωσης επιχειρήσεων. Ειδικότερα, θα εξετασθούν ο κύκλος ζωής κλάδων και επιχειρήσεων, οι στρατηγικές εξυγίανσης μη αποδοτικών μονάδων, οι επιχειρηματικές στρατηγικές αντιμετώπισης της κρίσης, οι συγχωνεύσεις & εξαγορές, και η αντίδραση του μάνατζμεντ στις αλλαγές του εξωτερικού και εσωτερικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Επιπλέον, το μάθημα στοχεύει να αναδείξει θεωρητικές προεκτάσεις και εμπειρικές εφαρμογές της διεθνοποίησης των επιχειρήσεων. Τέτοιου είδους θέματα είναι οι μορφές εισόδου σε μια ξένη αγορά,  τα κίνητρα επένδυσης στην αγορά αυτή, οι όροι επιβίωσης των θυγατρικών μονάδων των πολυεθνικών εταιριών, οι διασυνοριακές στρατηγικές συμμαχίες, και το ενδοεταιρικό εμπόριο.
Στο τέλος αυτού του μαθήματος ο φοιτητής θα μπορεί να:
●    κατανοεί την ανάγκη αλλαγών στο εσωτερικό περιβάλλον μιας επιχείρησης,
●    διαχειρίζεται αποτελεσματικά τα εργαλεία του μάνατζμεντ σε συνθήκες κρίσης,
●    εξειδικεύεται στο μάνατζμεντ των εξαγορών & συγχωνεύσεων,
●    προτείνει λύσης εξυγίανσης μη αποδοτικών μονάδων,
●    κατανοεί τους λόγους, τις μορφές και τις στρατηγικές διεθνοποίησης μια επιχείρησης,
●    αναλύει τα πλεονεκτήματα και μεινεκτήματα των τόπων εγκατάστασης των πολυεθνικών εταιριών.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος αυτού του μαθήματος ο φοιτητής θα έχει αναπτύξει τις κάτωθι δεξιότητες:
●    Διαχείριση αλλαγών,
●    Διαχείριση κρίσεων,
●    Διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού σε ταραχώδη περιβάλλοντα,
●    Διαχείριση εξαγορών & συγχωνεύσεων,
●    Εξυγίανση επιχειρηματικών ομίλων
●    Θεωρητική ερμηνεία της δράσης των πολυεθνικών επιχειρήσεων,
●    Αναλυτική προσέγγιση των στρατηγικών διεθνοποίησης των εταιριών αυτών,
●    Αξιολόγηση των κινδύνων και των ευκαιριών που διέπουν το διεθνές περιβάλλον.

Περιεχόμενο

1.    Βασικές έννοιες και ορισμοί,
2.    Στρατηγική επένδυση και στρατηγική αποεπένδυση,
3.    Κύκλος ζωής επιχειρήσεων: ίδρυση, ανάπτυξη και  θνησιμότητα επιχειρήσεων,
4.    Το δίλημμα της καινοτομικής επιχείρησης – Η «νεκρή κοιλάδα» της αναδιοργάνωσης,
5.    Στρατηγική και λειτουργική αναδιοργάνωση – Στάδια αναδιοργάνωσης,
6.    Εξυγίανση επιχειρήσεων σε συνθήκες κρίσης,
7.    Εγχώριες και διεθνείς εξαγορές & συγχωνεύσεις.
8.    Μορφές εισόδου στις ξένες αγορές,
9.    Ξένες άμεσες επενδύσεις – Νέες ιδρύσεις,
10.    Τεχνολογικές συμφωνίες – Υπεργολαβίες – Συμμετοχικές εταιρίες – Στρατηγικές συμμαχίες,
11.     Επιχειρηματική εσωτερίκευση και εξωτερίκευση – Eνδοεταιρικό εμπόριο,
12.    Πλεονεκτήματα εγκατάστασης χωρών-υποδοχής.

Βιβλιογραφία

Ελληνική βιβλιογραφία:

1.    Γεωργόπουλος A. (2016),“Αναδιοργάνωση και Μάνατζμεντ Αλλαγών σε Επιχειρήσεις», Ηλεκτρονική Έκδοση, Κάλλιπος, Αθήνα, http://repository.kallipos.gr/handle/11419/1647
2.    Μυλώνη B. και Α. Γεωργόπουλος (2016), “Διεθνοποίηση και Διεθνικές Επιχειρήσεις, Ηλεκτρονική Έκδοση, Κάλλιπος, Αθήνα, http://repository.kallipos.gr/handle/11419/3877
3.    Γεωργόπουλος Α. (2004), «Αναδιοργάνωση Επιχειρήσεων», Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα.
4.    Παπούλιας Δ.Β. (2002), «Στρατηγική διοίκηση επιχειρήσεων και αλλαγών», εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα.
5.    Heller R. (2001), «Πως να Ελέγχετε τις Αλλαγές», Σύμβουλος Μάνατζερ, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
6.    Χατζηδημητρίου Α.Ι. (2003), «Διεθνείςεπιχειρηματικές δραστηριότητες», εκδόσεις Ε.&Δ. ΑΝΙΚΟΥΛΑ – Ι. ΑΛΕΞΙΚΟΣ ΟΕ, Θεσσαλονίκη,
7.    Θανόπουλος Ν. Γ. (2012), «Διεθνής Επιχείρηση», εκδόσεις Interbooks,
8.    Παπαγεωργίου Π.Π., και Χιόνης Δ.Π. (2003), ««Διεθνής επιχειρηματική δραστηριότητα και οργανισμοί», εκδόσεις Σταμούλη.

Ξενόγλωσση βιβλιογραφία

1.    Adizes I. (1988), «Corporate Lifecycles – How and Why Corporations Grow and Die and What to Do About It», Prentice Hall, Paramus.
2.    Baldwin J.R. (1998), «The Dynamics of Industrial Competition, A North American Perspective», Cambridge University Press.
3.    Haspelagh P., Jemison D.B., (1991), “Managing Acquisitions-Creating Value through Corporate Renewal”, New York: Free Press.
4.    Schumpeter J. A. (1993), “Kapitalismus, Sozialismus und Demokratie“, UTB für Wissenschaft, Francke Verlag Tübingen und Basel, 7. erweiterte Auflage.
5.    Salavrakos I.-D. (1999), «The Black Sea Economic Co-operation: Macro and Microeconomic Dimensions of Integration with the Global Economy», Scientific Library Kritiki, Athens.
6.    UNCTAD, several years. United Nations, World Investment Report, New York and Geneva.
7.    Dunning J.H. (2008), “Multinational enterprises and the global economy”, Reading, MA: Addison-Wesley